onsdag 3 augusti 2016

Citronmuffins med vinbärscurd



Bästa med sommaren är nog alla härliga fikastunder och måltider ute i trädgården. Att få ett extra rum att vara i. Och de somardagar då man kunna sitta ute har varit väldans många iår. Igår fick vi helt oplanerat fikagäster. En luftmadrass vi lånat ut skulle lämnas tillbaka och jag som i helgen bakat citronmuffins och undrat vad jag skulle göra av alla blev ju väldans glad och satte igång att dekorera dem.

 

Grundreceptet är mitt absolut favoritrecept och jag  anväder det till tårtbottnar, muffins och sockerkakor.

3ägg vispas med 2,5dl socker

Smält 50gram smör och tillsätt 1dl vatten (allt citronsaft och skal från en citron)

sedan vänder jag i 3dl mjöl och 2tsk bakpulver

Häll upp allt i en smörad form eller muffinsformar.


Jag gjorde min favorit just nu och och der är att klippa till fyrkanter av smörpapper och lägga i en muffinsplåt.



När det gräddat färdigt och svalnat tog jag ur lite i mitten på muffinsen och petade ner lite vinbärscurd. På med frosting och toppa med några vinbär.


Allternativt med två vinbär och en mustach som jag gjorde på de som serverades till frökens pyjamasparty hon hande i två nätter. Det liksom blev så då vi började titta på Twiligt och välans gärna vill se klart dem. Vi han inte med de två sista så det kanske får bli ett till pyjamasparty snart så vi kan se klart alla filmer.

Här kommer ett litet recpet på frostingen.

1dl florsocker
50gram smör
100gram philadelphia
1dl av de silade kärnorna och skalen från vinbärscurden. Har man inte kvar det funkar 0,5dl vinbärscurd också bra.

Låt smöret stå ute en stund och blanda sedan det med florsockret. Tillsätt tillsist philadelphiaosten och curdresterna eller vinbärscurden.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!